Den Store Tysklandstur 2012

Efter et utal af besøg på Danmarks Jernbanemuseum og et enkelt på det svenske, var turen nu kommet til det stolte jernbaneland Tyskland.
Destination: DB Jernbanemusem i Nürnberg.


Holstebro - Hamburg

Selve togrejsen er nærmest lige så vigtig som destinationen - hvis ikke vigtigere... så rejsen blev forsøgt planlagt med stor variation af togtyper - og der rejses derfor med alt fra regionaltog, EuroCity, InterCity, InterCity Express og City Night Line.

Holstebro 7:33 - Vejle 9.38 - Kolding 10.14
DSB Regionaltog - MR/MRD

Morgenfrisk og fuld af forventning til to døgns tog-nørderi på højt plan! Dagen starter i et af de gode gamle MR-regionaltog. Bløde sæder, MR-togets karakteristiske motorlyd og trillefløjten ved dørlukning... herligt.
Det kan kun blive en god tur!

MR Trillefløjte


MR standsning og døråbning


Kolding 10.46 - Flensburg 12.06
DSB - MFA IC3

Den næste del af rejsen bliver med IC3-togsæt til Tyskland.

Flensburg 12.09 - Hamburg 14.14
DB Regio

Med SH-Express fra Flensburg til Hamburg.
Undervejs passerede vi den fantastiske jernbanebro ved Rendsburg; en bro der stort set går rundt om hele byen for til sidst at ende over Kielerkanalen. Den samlede længde på broen er 7,5 kilomter, hvis begge "ramper" medregnes.

Verdens største modeljernbane i Hamburg



Miniatur Wunderland i Hamburg er byens største turistattraktion - og lad mig slå det fast med det samme: Uanset om man er toginteresseret eller ej, er denne attraktion i Hamburg absolut et besøg værd!

Med mere end 15 kilometer spor og næsten 1000 tog er attraktionen naturligvis først og fremmest en modeljernbane... men der er også automatiserede biler, havneanlæg - og en kæmpe lufthavn med fly der letter og lander. Der arbejdes konstant på at tilføje nye spændende detaljer og sektioner - selvom der allerede er mange. Uanset hvor man får sig placeret ved modelbanen er der spændende, sjove og flotte detaljer at kigge på.

En af de mest populære begivenheder er når en af modelbygningerne "bryder i brand" og alle brandbilerne haster til stedet med fuld udrykning.

Hvert døgn i Miniatur Wonderland varer 15 minuter - og når natten falder på kommer de mere en 300.000 lysdioder til sin ret.

Alt i denne mini-verden er styret af mere end 40 computere, der overvåges fra et stort bemandet kontrolcenter.

Da attraktionen er meget populær er det en god idé at besøge den i en periode hvor der ikke er propfyldt med mennesker. Man kan checke på deres hjemmeside hvornår der forventes bedst plads - og her kan man også på forhånd booke sin billet, så man slipper for alt for megen kø.

Se mere:
www.miniatur-wunderland.de - Officel webside: Miniatur Wunderland





Hamburg - Nürnberg

Hamburg 20.34 - Nürnberg 03.20
InterCity Schnellzug (D)

Det er så i dette bløde sæde, jeg skulle prøve at få lidt søvn - og det lykkedes da også at få præcis "lidt søvn". Nogenlunde frisk ankom jeg til Nürnberg. Glæder mig dog over at jeg har bestemt mig at for at tage et "rigtigt" nattog hjem - med liggeplads og det hele. Nå, men velankommet på rejsens destination - om end lidt tidligt på dagen! Jeg vil kigge lidt på den historiske by og så snart kiosken på banegården åbner skal jeg have lidt morgenmad. Museet åbner kl. 09:00.


Meget tidlig morgen-sightseeing i Nürnberg

Med mere end 5 timer i Nürnberg inden jernbanemuseet åbner, havde jeg hjemmefra planlagt en god tur rundt i den historiske by; en rask gåtur tidlig morgen!
Der var selvfølgelig ikke åbent på museerne osv. men jeg nåede forbi over 20 turistattraktioner på min morgentur rundt i den gamle bydel - og så både kirker, broer, gamle flotte bygninger (inklusiv hovedbanegården naturligvis) og historiske pladser.



Efter en gåtur rundt i den gamle bydel, tager jeg S-Bahn et par stop, for at se området hvor det tyske nazistparti holdt flere store landsmøder - herunder Kongreshallen, som er det største bevarede bygninigsværk fra den nazistiske æra.

Efter et lille hvil i et grønt område, der tidligere har været en del af anlægget for afholdeldesen af de store møder, tog jeg S-Bahn tilbage til hovedbanegården, for at gå mod Jernbanemuseet - turens egentlige destination.


Jernbanemuseet i Nürnberg



Selvom jernbanemuseet i Nürnberg ikke hedder "Tysklands Jernbanemuseum" betragtes det alligevel som Tysklands nationale jernbanemuseum og udstillingen spænder fra de første engelske jernbaner til tiden for den tyske genforening.

Udstillingen er varieret med rigtige tog, modeller, interaktive præsentationer - og forskellige temarum, f.eks. indeholdende information om det første tyske damplokomotiv, der kørte fra netop Nürnberg første gang i 1835.

Som en del af den faste udstilling er også en sektion om den tyske jernbane under naziregimet og en flot original ventehal, som kun VIPs måtte benytte.

I løbet af året er der skiftende udstillinger og periodevis større aktiviteter og kørsler.

Selvom mit besøg fandt sted i højsæsonen var der desværre en del af udstillingen, der var lukket pga. ombygning - det synes jeg var ærgeligt.
Desuden fandt jeg det lidt underligt at der ikke var engelske tekster på nogle af de mange plancher... med mit skoletyske tog det simpelthen lang tid at læse, så jeg opgav simpelthen at læse meget af det - og koncentrerede mig om det mest spændende.
Der er desværre heller ikke daglig kørsel ved museet, som vi kender det fra "vores eget" jernbanemuseum i Odense - men der arrangeres ture ved særlige lejligheder.

Hvis man elsker at køre i tog (som jeg) kan en tur til jernbanemuseet i Nürnberg jo være en del af en samlet udflugt, men hvis destinationen alene er jernbanemuseet, ville jeg anbefale at vente til man alligevel er i området...

Se mere:
DB Museum Nürnberg - Officel hjemmeside





Nürnberg - Frankfurt


Nürnberg 13:28 - Frankfurt Am Main 15:36
InterCity Express

Som stor togentusiast kan jeg naturligvis ikke drage til Tyskland uden at køre med højhastighedstoget ICE. En lille tur til Frankfurt gør også at jeg kan tage nattoget hjem senere på aftenen - uden at skulle vente timevis på togskifte i Fulda.


Frankfurt Am Main

Der er altid travlt på Frankfurt Hauptbanhhof, som er en af de største i hele Europa.




Efter en god times tid på den imponerende hovebanegård, drager jeg mod Frankfurts historiske centrum og kommer til rådhuspladsen Römerberg.
Dagen har været lang - og efter tidlig aftensmad begynder jeg så småt at længes efter nattoget, der afgår mod Danmark kl. 22:19.



Frankfurt Am Main - Holstebro


Frankfurt Am Main 22:19 - Kolding 07:43
City Night Line

Nattog med sovevogn er altså noget andet end at sidde op og sove på en almindelig plads, som sidste nat. Den eneste udfordring var at min "køje" manglede et lille metalstykke, der gjorde at hvis jeg kom for langt ud på kanten begyndte den at glide nedad. Så jeg sørgede for at ligge meget stille helt inde mod væggen, for ikke at falde ned i hovedet på den østrigske mand, der sov lige under mig.

Kolding - Vejle - Holstebro 11:33
Regionaltog

Efter en god nats søvn er der kun få timer tilbage af Den Store Tysklandstur 2012 - mangler kun et enkelt togskifte.
Nattoget var lidt over et kvarter forsinket, så jeg blev nødt til at vente på et senere tog - og var hjemme en time efter planen.





Karsten Hindkær - toglyde.dk 2012