I 1998 udarbejder DSB planen "Gode Tog til Alle", som gør det nødvendigt at indkøbe nye moderne tog. En del af planen går ud på højhastighedstog mellem Århus og København og flere direkte forbindelser mellem Øst og Vest.
De nye tog bliver leveret af det italienske firma Ansaldobreda - og designes af Pinifarina, der også designer biler for Ferrari.
I år 2000 aftales det at indkøbe tog for 5 milliarder kroner - i alt 83 togsæt.
Oprindeligt skulle IC4-togene have suset afsted allerede i 2003. Dette tidspunkt er dog blevet skubbet mange gange.
De nye IC4 tog skal igennem mange test. Selvom noget af togsættet er "standard", har DSB spillet en stor rolle i design af togsæt og valg af motor. I forbindelse med motoren skal denne opfylde nye strenge miljøkrav.
Projektet har være plaget af mange fejl - det største problem har været at ATC-systemet ikke har fungeret som det skulle. ATC står for Automatic Train Control og er et vigtigt sikkerhedssystem som f.eks. skal hindre et tog i at køre frem for stopsignal.
Andre fejl, som strømsystemer der forstyrer hinanden og et dårligt samspil mellem motor og gear, resulterede i at det første IC4-testtog i Danmark efter kort tid fik udskiftet sin motor.
IC4-togene er længere end IC3-togene og dette medfører omfattende udfordringer med perronernes længde. Den maskimale størrelse på et IC3-tog er fem togsæt, hvilket svarer til 294 meter. Når fire IC4-tog er sat sammen skal der være 330 meter til rådighed før alle dørene på toget kan åbnes til perron. Togets maksimale længde er 344 meter langt.
I forbindelse med nødvendig forlængelse af perronerne skal også lysmaster, skilte, belægning m.v. udskiftes eller tilrettes. På stationerne Høje Taastrup, Korsør, Fredericia, Nyborg, Ringsted, Sorø og Middelfart skal der ske forlængelse, men også på København H sker der ændringer. Perronen skal forlænges ind under hovedbanegården og der etableres nye nedgange.
Da InterCity trafikken startede var det med de lange røde togsæt; herover fotograferet på Holstebro Station i starten af 90´erne umiddelbart inden de blev afløst af IC3.
Herunder en sammenligning af IC3 og IC4. Nogle punkter er endnu ikke udfyldt, da oplysningerne ikke er kendte.
|
|
|
|
|
|
|
|
IC3
|
IC4
|
|
|
|
Vægt
|
|
97 tons
|
160 tons
|
|
|
|
Max. hastighed
|
|
180 km/t
|
200 km/t
|
|
|
|
Antal vogne pr. sæt
|
|
3 vogne
|
4 vogne
|
|
|
|
Max. togstørrelse
|
|
5 togsæt
|
5 togsæt (ved over 4 sæt nedsat hastighed)
|
|
|
|
Antal tog
|
|
96
|
83 (planlagt)
|
|
|
|
Leverandør
|
|
ABB Scandia
|
Ansaldobreda
|
|
|
|
Levering
|
|
1989-1996 + 4 brugte fra Sverige
|
Fra 2008
|
|
|
|
Drivkraft
|
|
4 dieselmotorer á 294 kW
|
4 dieselmotorer á 560 kw ved 2100 o/m
|
|
|
|
Transmission
|
|
Mekanisk
|
Mekanisk
|
|
|
|
Bremsesystem
|
|
Trykluftsbremse og magnetskinnebremse
|
Trykluftsbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse
|
|
|
|
Maksimal acceleration
|
|
1,0 m/S 2
|
1,2 m/S 2
|
|
|
|
Længde
|
|
58,80 meter
|
86,53 meter
|
|
|
|
Bredde
|
|
3,10 meter
|
3,15 meter
|
|
|
|
Højde
|
|
3,85 meter
|
4,20 meter
|
|
|
|
Akselafstand
|
|
17,73+2,50/2,70 meter
|
19,10 + 2,80 meter
|
|
|
|
Gulvhøjde
|
|
1,30 meter
|
1,29 meter (0,6 meter i lavgulvsdelen)
|
|
|
|
Dørbredde (eksterne)
|
|
|
1,40 m
|
|
|
|
Vognkassemateriel
|
|
Aluminium
|
Aluminium, Fronten: Corbon Steel
|
|
|
|
Varmesystem
|
|
Klimaanlæg
|
Klimaanlæg
|
|
|
|
Antal siddepladser
|
|
144
|
205
|
|
|
|
Sædeopstilling
|
|
|
2+2
| |